Friday 5 February 2016

Kisah Kecil Si Penjual Burger

Saya beli burger.

Si peniaga burger, seorang lelaki tidak tinggi berbadan gempal, bertopi dan bergantungan tuala kecil di tengkuknya.

Dia ramah. Itu membuatkan saya juga menjadi ramah.

"Burger daging dua. Satu tak mahu sos. Satu lagi normal. Macam biasa." Saya memulakan bual, memesan sebetulnya.

Dia langsung bekerja.

Keramahannya membuatkan saya bertanya soalan yang saya simpan setiap kali saya lalu berhampiran gerai burgernya. Di situ ada ATM dan selalu saya mengeluarkan duit di situ. Tentunya saya selalu terpandang dia.

"Bang kenapa abang meniaga di sini. Tempat ini tersorok. Bukan tepi jalan. Bukannya orang nampak."

Ah, itulah yang saya tanya. Memang tempat dia berjualan jauh daripada pandangan. terperok dan hanya yang tahu sahaja tahu. Pelanggan tetap misalnya.

Dia membalas. "Saya nak meningga di atas (sambil menunjukkan ke arah tepi jalan raya) tempat tu sibuk sangat. Saya bawa anak. Takut anak main di jalan."

Nampak! itu jawapannya. Dan jawapan itu tiada apa-apa yang menarik pun jika kita malas merenung dan guna akal fikir.

Dia meniaga di tempat agak tersorak kerana tidak mahu anaknya ditimpa bahaya jika dia meniaga di tepi jalan seperti peniaga burger lain. Dia lebih pentingkan keselamatan anak-anak kerana dia tahu rezeki Tuhan yang bagi dan bukannya manusia.

Saya nampak pergantungannya terhadap Tuhan.
Saya nampak cinta kepada anak-anak.
Saya nampak ...

No comments:

Post a Comment