Wednesday 25 November 2015

Adakah perpustakaan itu muzium buku?

Lama saya tidak menjengah ke perpustakaan.
Minggu lalu, sambil-sambil menemani isteri yang menghadiri bengkel Kimia di Hotel Heritage Ipoh, saya berkesempatan menghabiskan masa di Perpustakaan Awam Perak. Ini bukan kali pertama saya ke sini. Ini kali kedua. Kali pertama saya datang bertujuan untuk memperkenalkan buku saya kepada pegawai perpustakaan. Mana tahu buku saya mungkin akan dipilih untuk pembelian buku-buku perpustakaan Perak. Maklumlah saya memang orang jati Perak. Mak Abah orang Perak. Pegawai itu mengambil contoh buku yang saya berikan dan akan berikan jawapan kepada saya nanti. Namun, semuanya tinggal harapan. Sekeping surat atau perkhabaran pun tidak ada.Menyesal pula rasanya beri buku percuma kepada pegawai tersebut!

Okay, kembali kepada soal perpustakaan.

Saya menjelajah perpustakaan awam tersebut. Pengunjung daripada kalangan pelajar memang ramai. Maklumlah, masa itu pelajar sedang menghadapi SPM. Mereka mengulang kaji di perpustakaan. Apa yang saya kesalkan ialah berkenaan buku-buku yang terdapat di perpustakaan tersebut. Semuanya buku-buku lama. Tiada buku-buku baharu apatah lagi buku-buku yang terkini. Terfikir saya, ini perpustakaankah atau muzium buku. Aneh sekali perpustakaan yang hanya menyediakan buku-buku lama yang sebahagiannya sudah kelihatan uzur. Adakah semua perpustakaan begitu? Tiada buku-buku baharu. Rasa kelolo pula!

Berbagai-bagai persoalan bermain di fikiran saya. Kenapa jadinya begitu perpustakaan? Kenapa tiada buku-buku baharu.

Adakah perpustakaan itu muzium buku?

Betullah kata-kata yang mengatakan kalau nak lihat buku-buku baharu pergilah ke kedai buku dan bukannya perpustakaan.

Barulah saya tahu perpustakaan hanya menyediakan buku-buku lama yang sebahagiannya adalah buku yang saya baca semasa zaman sekolah rendah dan menengah dulu.

No comments:

Post a Comment