Monday 23 November 2015

Menulis Perlu Fokus!





Ini nasihat untuk diri saya sendiri. Jikalau kalian fikir ia bermanfaat, kongsikan sahaja. Fokus. Ia kelihatan senang. Satu patah perkataan dengan lima aksara. Namun, untuk merealisasikannya ialah suatu perkara yang amat susah. Saya fikir, bukan sahaja menulis, banyak benda akan berjaya jika kita fokus.

Dalam penulisan, pengalaman saya sendiri, saya kerap tidak fokus ketika menulis. Sekejap-sekejap saya menulis novel. Belum pun novel tamat, datang pula idea baharu, lantas saya buat pula novel lain. Tiba-tiba rasa mahu buat cerpen, makanya tulis cerpen semula. Eh, eh ... tiba-tiba gatal tangan nak melukis kartun pula.Ambil pen dan kertas lalu conteng-conteng. Tiba-tiba masuk pula ‘job’ penyuntingan yang perlu disiapkan segera. Maka semua kerja ditinggalkan. Semua kerja jalan sekerat-sekerat. Semua tidak menjadi.

Oleh itu sangat penting untuk fokus!

Tulis satu-satu genre. Ataupun kalau kalian hebat, boleh sahaja buat dua kerja tetapi fokuskan kepada matlamat untuk berjaya. Berjaya di sini bermaksud manuskrip itu siap!

Jom fokus untuk kejayaan!

No comments:

Post a Comment