Sunday 25 October 2015

HSKU semakin malap?

Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) memang mempunyai prestijnya yang tersendiri. Banyak bakat penulisan lahir dan dipopularkan dari gelanggang ini. Banyak juga buku-buku yang telah terbit dan menjengah dunia pendidikan kita sebagai novel KOMSAS.
Namun, kali ini, HSKU 2014 terasa semacam kesuraman, tanpa palu gendang yang hebat. Juga terasa seperti ada sesuatu yang tidak kena apabila tiada pemenang tempat pertama dan kedua bagi kategori novel remaja. Tempat ketiga bagi kategori ini dimenangi oleh penulis prolifik, Husna Nazri dengan novelnya, Kudup Hijau Tropika.
Sudah tiadakan novel yang mampu memenangi tempat pertama atau kedua? Namun pada hemat saya, HSKU dikalahkan oleh Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BH yang muncul dan lantas mengungguli sayembara penulisan sastera. Hadiah yang ditawarkan lebih bagus dan ia bermula lebih awal. Sudah tentu penulis menghantar karya mereka ke Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BH terlebih dahulu.
Namun, kewujudan pelbagai sayembara penulisan harus diperbanyakkan lagi. Makin meriah dunia sastera dan penulis punya ruang untuk beradu 'kekuatan' masing-masing.
Apa-apa pun, HSKU sebagai 'abang besar' sayembara penulisan harus diberikan penghargaan besar. Nilai hadiah tidak penting tetapi imej, prestij dan kualiti karya yang diterbitkan lebih diutamakan.
HSKU tetap akan bernyala besar.

No comments:

Post a Comment